Het aantal particulieren dat voor een Private Lease Elektrische Auto kiest groeit gestaag. De voordelen zijn er dan ook zeker. Desondanks is het goed om ook nog even stil te staan bij de nadelen voordat je gebonden bent aan een private lease overeenkomst van 4 of 5 jaar.
Elektrische auto’s zijn duurder
Het prijsverschil tussen elektrische en brandstof aangedreven auto’s wordt kleiner, maar is er nog steeds. Zodra de aantallen verder toenemen zal dit verschil alleen maar kleiner worden. Met name de accu’s en de hiervoor benodigde grondstoffen zijn momenteel nog kostbaar. De prijsverschillen zijn niet alleen zichtbaar in de aanschafprijs, maar ook in de leaseprijs waarin de afschrijvingskosten en financieringskosten verwerkt zijn.
De actieradius is beperker
De actieradius van de nieuwste elektrische auto’s is al veel beter dan die van de modellen van een jaar of tien geleden. Het verschil met brandstof auto’s is er alleen nog steeds. Een elektrische auto kan tussen de 200-600 kilometer rijden op een volle accu. Een benzineauto met een tank van 50 liter en een verbruik van 1:15 haalt 750 kilometer. Gelukkig zijn er langs de snelweg steeds meer snelladers waar de elektrische auto in een korte tijd opgeladen kan worden. Deze snelladers zijn alleen nog niet breed beschikbaar op andere plekken. De angst om een bestemming niet te halen is hierdoor nog niet weg.
Elektrisch laden kost tijd
Benzine tanken gaat nog altijd veel sneller dan het opladen van een accu. Binnen een paar minuten is een benzinetank gevuld. Als je via een stopcontact thuis laad, dan kan de laadtijd wel oplopen tot meer dan 8 uur. Gelukkig gaat het aan een laadpaal met zo’n 1-2 uur al veel sneller. Bij een snellaadpaal kunnen de meeste auto’s al binnen 30 minuten tot 80% geladen worden. Wil je op een dag verder rijden dan de actieradius van de auto, dan is dit och iets om rekening mee te houden.
Er zijn te weinig oplaadpunten
Niet iedereen heeft de luxe van een eigen oprit met eigen laadpaal. Veel mensen zijn aangewezen op publieke laadpalen. En die zijn lang niet overal in voldoende mate beschikbaar. Het aantal elektrische auto’s neemt sneller toe dan het aantal oplaadpunten.
Hierdoor zijn de laadpalen ook in binnensteden veelal schaars. Het is voor veel mensen lang niet altijd mogelijk om ’s avonds een vrije laadpaal te vinden. En dan is het in de meeste andere landen in Europa nog een stuk lastiger dan in Nederland.
Er ontbreekt een trekhaak
Een caravan trekken met een elektrische auto is nog geen goede combinatie. Veel elektrische auto’s zijn überhaupt niet leverbaar met trekhaak. Als de mogelijkheid er wel is dan, is het goed om te realiseren dat het elektraverbruik bij het trekken van een caravan sterk toeneemt, en de actieradius snel afneemt bij het trekken van een caravan.